دریچه آئورت و بیماری های آن


دریچه آئورت و بیماری های آن

دريچه ي آئورت در چه کشوري و چه زمان و توسط چه کسي کشف شد؟


دریچه آئورت در کشور روسيه و در سال 1870 توسط يوهان ادام فون روسکاپف کشف شد.

 

 

 

دریچه آئورت

 

 

 


کارايي دريچه آئورت چيست؟


دريچه آئورت يکي از مهم‌ترين دريچه‌هاي قلب است که وظيفه پمپاژ خون از قلب به بدن را بر عهده دارد. اين دريچه باز شده و بسته شده و باعث مي‌شود خون از داخل قلب به خونريزه (آورت) منتقل شده و از بدن پخش شود.

 

اين عملکرد اساسي براي حفظ عملکرد قلب و عروق خوني بدن است و اگر اين دريچه به‌درستي کار نکند، مشکلات جدي قلبي و عروقي مي‌تواند ايجاد شود.

 

 

 

دریچه آئورت

 

 

 

 


معايب و مزاياي وجود دريچه آئورت در بدن چه مي باشد؟


مزايا و معايب وجود دريچه آئورت به شرح زير است:

 

مزايا:

 

انتقال خون: دريچه آئورت وظيفه انتقال خون از قلب به بدن را بر عهده دارد و اين امر براي حفظ عملکرد سيستم قلبي-عروقي بسيار حياتي است.


حفظ فشار خون: اين دريچه باعث حفظ فشار خون در عروق بدن مي‌شود و از ايجاد فشار بالا يا پايين خون جلوگيري مي‌کند.

 


معايب:

 

نقص در دريچه: اگر دريچه آئورت نقص داشته باشد و به‌درستي کار نکند، مشکلات جدي قلبي و عروقي ايجاد مي‌شود از جمله نارسايي قلبي و اختلالات خوني.


نياز به جراحي: در برخي موارد، اگر دريچه آئورت به‌درستي کار نکند، نياز به جراحي جايگزيني آن ممکن است که يک مراحل پيچيده و خطرناک است.


در کل، دريچه آئورت براي حفظ عملکرد سالم قلب و عروق بسيار حياتي است، اما اگر مشکلي در آن ايجاد شود، مي‌تواند منجر به مشکلات جدي سلامتي شود.

 

 

دریچه آئورت

 

 

 

 


بيماري هاي مرتبظ به دريچه آئورت چيست؟


بيماري‌هاي مرتبط با دريچه آئورت عبارتند از:

 

تنگي دريچه آئورت (Aortic Stenosis): اين بيماري معمولاً ناشي از رسوبات کلسيمي در دريچه آئورت است که باعث مي‌شود دريچه به‌درستي باز نشود و فشار خون در قلب افزايش يابد. اين مشکل مي‌تواند منجر به نارسايي قلبي، ضعف عضله قلبي و حتي مرگ ناگهاني شود.

 

نقص دريچه آئورت (Aortic Insufficiency): اين بيماري به معناي ناکافي بودن بسته شدن دريچه آئورت است که باعث مي‌شود مسیر خون از قلب به بدن، دوباره به قلب برگردد. اين مشکل مي‌تواند به نارسايي قلبي و اختلالات خوني منجر شود.

 

عفونت دريچه آئورت (Aortic Valve Endocarditis): اين بيماري ناشي از عفونت دريچه آئورت است که ممکن است به علت باکتري‌ها يا ويروس‌ها ايجاد شود. اين عفونت مي‌تواند باعث تخريب دريچه و اختلالات جدي قلبي شود.

 

اين بيماري‌ها نيازمند تشخيص و درمان تخصصي هستند و در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک، بهتر است به پزشک متخصص قلب مراجعه کنيد.

 

 

 

دریچه آئورت

 

 

 

 

 

 

 


مراقبتهاي غذايي براي بهبود دريچه آئورت چه مي باشد؟


مراقبت‌هاي غذايي مي‌توانند بهبود و پيشگيري از مشکلات مرتبط با دريچه آئورت کمک کنند. در ادامه چند مورد از مراقبت‌هاي غذايي براي بهبود دريچه آئورت ذکر شده است:

 

کاهش مصرف نمک: مصرف بيش از حد نمک مي‌تواند باعث افزايش فشار خون شود که مي‌تواند به دريچه آئورت آسيب برساند. بنابراين، کاهش مصرف نمک و استفاده از انواع غذاهاي کم نمک مي‌تواند مفيد باشد.

 

مصرف مواد آنتي‌اکسيدان: مواد آنتي‌اکسيدان مانند ويتامين C و ويتامين E که در ميوه‌ها و سبزيجات وجود دارند، مي‌توانند به عنوان ضد التهاب و حفاظتي براي سلول‌هاي قلب و عروق عمل کنند.

 

مصرف مواد چربي اشباع‌شده و ترانس-چربي: مصرف مواد چربي اشباع‌شده و ترانس-چربي که در مواد غذايي فرآوري شده و چربي‌هاي اشباع زياد وجود دارد، مي‌تواند به سلامتي قلب آسيب برساند. بنابراين، توصيه مي‌شود که از مواد غذايي حاوي اين نوع چربي‌ها کاهش داده شود.

 

مصرف مواد غذايي با اسيد چرب امگا-3: مصرف مواد غذايي حاوي امگا-3 مانند ماهي، روغن ماهي، بذر کتان و گردو مي‌تواند به سلامتي قلب و عروق کمک کند.

 

مصرف مواد غذايي با فيبر: مصرف مواد غذايي حاوي فيبر مانند ميوه‌ها، سبزيجات، غلات کامل و حبوبات مي‌تواند به کنترل فشار خون و کاهش خطر اختلالات قلبي و عروقي کمک کند.

 

به هر حال، قبل از ايجاد تغييرات در رژيم غذايي خود، بهتر است با يک متخصص تغذيه يا پزشک مشورت کنيد تا مطمئن شويد که اين تغييرات مناسب و منطبق با وضعيت شما هستند و قبل از شروع هر گونه برنامه ورزشي، بهتر است با پزشک خود مشورت کنيد تا مطمئن شويد که فعاليت ورزشي انتخابي شما مناسب و بدون خطر براي وضعيت سلامتي شماست.

 

 

دریچه آئورت

 

 

 

 

چه ورزشهايي براي بيماري دريچه آئورت مجاز مي باشد؟


ورزشهايي که براي بيماران با بيماري دريچه آئورت مناسب مي‌باشند، بستگي به شدت بيماري، وضعيت فيزيکي و نظر پزشک دارد. اما در کل، ورزش‌هايي که مي‌توانند براي بيماران با بيماري دريچه آئورت مناسب باشند عبارتند از:

 

پياده روي: پياده روي يک ورزش مناسب براي افرادي است که به دنبال فعاليت بدني با شدت متوسط هستند. اين ورزش کم فشار بر روي دريچه آئورت دارد و مي‌تواند به بهبود عملکرد قلب و عروق کمک کند.

 

 

دریچه آئورت

 

شنا: شنا يک فعاليت ورزشي کم فشار بر روي مفاصل و باعث تقويت عضلات مي‌شود. اين ورزش مي‌تواند بهبود دهنده قدرت قلبي و عروقي باشد.

 

دوچرخه سواري: دوچرخه سواري يک فعاليت ورزشي مناسب براي بهبود قدرت قلبي و عروقي است. براي بيماران با بيماري دريچه آئورت، دوچرخه سواري با شدت متوسط و در سرعت مناسب مي‌تواند مناسب باشد.

 

دریچه آئورت

 

يوگا و تمرينات تنفسي: تمرينات آرامشي مانند يوگا و تمرينات تنفسي مي‌توانند به کنترل استرس و فشار خون کمک کرده و بهبود عملکرد قلبي و عروقي را تسهيل کنند.

 

دریچه آئورت

 

با اين حال، قبل از شروع هر گونه برنامه ورزشي، بهتر است با پزشک خود مشورت کنيد تا مطمئن شويد که فعاليت ورزشي انتخابي شما مناسب و بدون خطر براي وضعيت سلامتي شماست.

 

 

بازگشت به بالا