میخچه چیست؟


میخچه چیست؟

میخچه چیست؟


میخچه نوعی پینه است که از پوست مرده ساخته شده و معمولا روی سطوح صاف و بی مو مانند انگشتان پا، به خصوص در بالا و یا جلوی پا، ایجاد میشوند.

 

 

 میخچه چیست؟

 

 

بیماری میخچه چیست؟


بیماری میخچه یک حالت التهابی در محل قرارگیری میخچه‌ها است که معمولاً به علت عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود. علائم این بیماری شامل درد، تورم، قرمزی و گرمی در محل میخچه می‌باشد.

 

درمان بیماری میخچه معمولاً شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و ضد التهاب ها، استراحت و استفاده از روش‌های خانگی مانند کمپرس گرم نیز می‌تواند مفید باشد. در صورت بشدت این بیماری، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

 میخچه چیست؟

 

 

 

علل ایجاد بیماری میخچه چه چیزهایی می باشند؟


بیماری میخچه معمولاً به علت عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود. عوامل زیر می‌توانند باعث ایجاد بیماری میخچه شوند:

 

عفونت باکتریایی: بیشتر موارد بیماری میخچه به علت عفونت باکتریایی مانند باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) ایجاد می‌شود.

 

عفونت ویروسی: ویروس‌های مختلف مانند ویروس هرپس سیمپلکس (Herpes simplex) می‌توانند باعث بیماری میخچه شوند.

 

آسیب‌های فیزیکی: زخم‌ها، بریدگی‌ها یا آسیب‌های دیگر در محل قرارگیری میخچه می‌توانند باعث ایجاد التهاب و بیماری میخچه شوند.

 

سیستم ایمنی ضعیف: افراد با سیستم ایمنی ضعیف، مثلاً بیماران مبتلا به دیابت یا افرادی که دارای بیماری‌های خاصی هستند، احتمال ابتلا به بیماری میخچه بیشتر است.

 

عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند کفش نامناسب،مبحوس ماندن بیش از اندازه در محیط مرطوب، آلودگی هوا، مواد شیمیایی، آلودگی آب و ... نیز می‌توانند در ایجاد بیماری میخچه نقش داشته باشند.

 

 

 میخچه چیست؟

 

 


تفاوت میخچه و پینه در چیست؟

 

میخچه دارای یک مرکز متمایز می‌باشد که اغلب سخت است؛ که ممکن است توسط پوست التهابی احاطه شده باشد میخچه وقتی فشرده میشود، ممکن است دردناک باشد، اما پینه معمولا دردناک نیست.

 

پینه معمولا بزرگتر از میخچه می‌باشد و شکل آن متنوع است. میخچه معمولا در کف پا‌ها (به خصوص زیر پاشنه ها) در کف دست‌ها و همچنین در زانو اتفاق می‌افتد.

 

یک سنگ پا یا دارو‌های موضعی بدون نسخه، میتواند برای درمان میخچه‌ها و پینه‌ها موثر باشد، بدون اینکه به پزشک مراجعه شود. میخچه‌های دردناک و پینه‌ها ممکن است که نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

 

 

 

 

 


تفاوت زگیل و بیماری میخچه چیست؟


تفاوت بین زگیل و بیماری میخچه این است که:

 

زگیل: زگیل یک عفونت قارچی است که معمولاً باعث تشکیل زخم‌های قرمز و خارش‌آور روی پوست می‌شود. این عفونت معمولاً در مناطق گرم و مرطوب بدن مانند زیر بغل، زیر سینه، بینی و دور محل تناسلی ایجاد می‌شود.

میخچه: بیماری میخچه نوعی پینه در محل قرارگیری میخچه‌ها است که معمولاً به علت های مختلفی ایجاد می‌شود. علائم بیماری میخچه در برخی موارد شامل درد، تورم، قرمزی و گرمی در محل میخچه می‌باشد.

 

 

 

 

 

 


انواع میخچه پا را نام ببرید و هر یک را توضیح دهید؟

 


1.میخچه های نرم:


معمولا بین انگشتان پا، جایی که پوست به خاطر عرق کردن و خشک نشدن، نرم است، بوجود می آیند. از نشانه های وجود این میخچه می توان به نرمی پوست، حالت لاستیکی و سفید که دارند،آنها را شناسایی کرد، میخچه های نرم به شدت دردناک و نیاز به درمان فوری دارند.

 

2.میخچه های سخت:


این نوع رایج ترین میخچه ها می باشد. بیشتر روی برجستگی های استخوانی پا ایجاد میشوند.چون در این ناحیه، پوست ضخیم است، این نوع از میخچه ها، راه رفتن را سخت می کنند، اما به راحتی نیز با وجود داروهای معالجه ای میخچه پا و بدون درد درمانشان کرد.

 

3.میخچه های ریشه دار:


میخچه ریشه دار به معنای واقعی در نهاد پوست و رشه دار است، میخچه های ریشه دار نیازمند صبر و رسیدگی مداوم برای درمان اصولی هستند. و برای درمان آنها حتما باید به متخصص مراجعه شود و از طریق متخصصین درمان پا اقدام به بهبودی نمود.

 

4.میخچه های دانه ای شکل :


کم دردترین نوع میخچه هستند، ممکن است به تنهایی یا دسته ای مشاهده شوند، به راحتی و بدون درد، درمان می شوند.

 

5.میخچه های عروقی:

 

این قبیل میخچه ها، از منابع خونی تغذیه میشوند، بنابراین به راحتی خونریزی می کنند، اگر با دقت و ظرافت روی آنها کار شود، می توان از خونریزی جلوگیری کرد و متخصص با دقت، میخچه را جدا خواهد کرد.

 

 

بازگشت به بالا