کما چیست؟ اصلاً قضیه‌ش چیه؟ (و آیا می‌شه ازش فرار کرد؟!)


کما چیست؟ اصلاً قضیه‌ش چیه؟ (و آیا می‌شه ازش فرار کرد؟!)

خب، بذارین یه اعترافی بکنم. یه زمانی فکر می‌کردم کما یه جور خواب طولانیه. مثلاً یکی می‌خوابه و دیگه بیدار نمی‌شه، همین! ولی خب، مثل خیلی چیزای دیگه تو زندگی، قضیه خیلی پیچیده‌تر از این حرفاست. کما فقط یه خواب طولانی نیست، یه وضعیت خیلی خاصه که خیلی چیزا توش دخیلن. پس بیاین با هم یه سفری داشته باشیم به دنیای کما، ببینیم اصلاً چیه، چرا اتفاق می‌افته و مهم‌تر از همه، آیا میشه ازش بیرون اومد یا نه؟

 

کما چیست؟

 

کما چیست؟ تعریف دقیقش چیه؟

به زبان خیلی ساده، کما یه جور عدم هوشیاری عمیق هست. یعنی چی؟ یعنی طرف نه به محرک‌های بیرونی (مثل صدا، درد و...) واکنش نشون می‌ده، نه به محرک‌های درونی (مثل تشنگی، گرسنگی و...). انگار یه دکمه "خاموش" روش فشار دادن و مغزش دیگه کار نمی‌کنه (البته درست‌ترش اینه که بگیم فعالیت مغزش خیلی خیلی کم شده).

 

فرض کنید یه گوشی موبایل دارین که یهو هنگ می‌کنه. نه می‌تونین باهاش تماس بگیرین، نه اس ام اس بزنین، نه ازش عکس بگیرین، نه هیچی! فقط یه صفحه سیاه روبروتونه. کما هم یه چیزی تو همین مایه‌هاست، فقط خیلی جدی‌تر و پیچیده‌تر.

 

تو حالت عادی، مغز ما دائماً داره فعالیت می‌کنه، اطلاعات رو پردازش می‌کنه، به بدن دستور می‌ده و کلی کار دیگه انجام می‌ده. اما تو حالت کما، این فعالیت به شدت کم می‌شه و مغز دیگه نمی‌تونه مثل قبل کار کنه.

 

یه نکته خیلی مهم اینه که کما یه حالت موقتی هست. یعنی طرف یا بالاخره بیدار می‌شه، یا وضعیتش تغییر می‌کنه و وارد یه حالت دیگه می‌شه (که بعداً در موردشون صحبت می‌کنیم). کما یه جور "نقطه پایان" نیست، یه جور "مکث" تو زندگیه.

 

کما چیست؟

 

چرا یه نفر می‌ره تو کما؟ مگه الکیه؟

نه بابا، کما الکی نیست! دلیل رفتن به کما خیلی می‌تونه متنوع باشه، اما در کل، همه این دلایل یه نقطه مشترک دارن: آسیب به مغز. این آسیب می‌تونه مستقیم باشه (مثلاً ضربه مغزی) یا غیر مستقیم (مثلاً کمبود اکسیژن).

 

حالا چندتا از دلایل اصلی رو با هم بررسی کنیم:

 

 

 

کما چیست؟

 

کشف کما! یه لحظه وایسا ببینیم کی فهمید همچین چیزی وجود داره؟

خب، این‌جوری نیست که یه نفر یه روز صبح از خواب بیدار شه و بگه "ایول، کما رو کشف کردم!". کما یه پدیده پزشکیه که در طول تاریخ، پزشک‌ها کم‌کم متوجهش شدن. البته که اسم "کما" خیلی قدیمی‌تر از این حرفاست و از کلمه یونانی "koma" به معنی "خواب عمیق" گرفته شده.

 

ولی اینکه بفهمیم کما یه حالت خاصه با ویژگی‌های خودش، یه پروسه طولانی بوده. پزشک‌های باستانی هم متوجه می‌شدن که بعضی از افراد به دلیل آسیب‌های مغزی دیگه هوشیار نیستن، اما درک دقیق مکانیسم‌های مغزی و اینکه چرا این اتفاق می‌افته، نیازمند پیشرفت‌های زیادی در علم پزشکی بوده.

 

مثلاً، با اختراع EEG (الکتروانسفالوگرافی) که فعالیت الکتریکی مغز رو ثبت می‌کنه، پزشک‌ها تونستن بفهمن که فعالیت مغز تو حالت کما خیلی با حالت عادی فرق داره. همچنین، با پیشرفت تکنیک‌های تصویربرداری مغزی مثل MRI و CT scan، تونستن آسیب‌های مغزی رو به شکل دقیق‌تری ببینن و ارتباط بین این آسیب‌ها و کما رو بهتر درک کنن.

 

خلاصه اینکه، "کشف کما" یه اتفاق لحظه‌ای نبوده، بلکه یه پروسه تدریجی بوده که با تلاش و پشتکار پزشکان و دانشمندان در طول تاریخ شکل گرفته.

 

کما چیست؟

 

 

آیا کما درمان داره؟ میشه ازش بیرون اومد؟

این سوالیه که همه می‌پرسن. جوابش یه کم پیچیده‌ست. ببینید، درمان مشخصی برای "کما" به عنوان یه بیماری وجود نداره. کما یه عارضه‌ست، یه نتیجه‌ست. درمان اصلی، درمان دلیل زمینه‌ای کماست.

 

یعنی چی؟ یعنی اگه یه نفر به خاطر سکته مغزی رفته تو کما، باید تمام تلاشمون رو بکنیم که سکته مغزی رو درمان کنیم و از آسیب بیشتر به مغز جلوگیری کنیم. اگه به خاطر عفونت مغزی رفته تو کما، باید عفونت رو با آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی درمان کنیم. اگه به خاطر ضربه مغزی رفته تو کما، باید آسیب‌های مغزی رو ترمیم کنیم و از تورم مغز جلوگیری کنیم.

 

علاوه بر درمان دلیل اصلی کما، یه سری اقدامات حمایتی هم خیلی مهم هستن:

 

 

 

کما چیست؟

 

حالا سوال اصلی اینجاست: آیا میشه از کما بیرون اومد؟

جوابش اینه: بله، خیلی‌ها از کما بیرون میان. اما احتمال بهبودی و میزان بهبودی خیلی بستگی داره به:

 

 

 

 

بعضی از بیماران کمایی بعد از چند روز یا چند هفته به هوش میان و به طور کامل بهبود پیدا می‌کنن. بعضی دیگه ممکنه بعد از چند ماه یا حتی چند سال به هوش بیان، اما با آسیب‌های مغزی دائمی. بعضی دیگه هم ممکنه هرگز به هوش نیان و در حالت کمای پایدار باقی بمونن.

 

 

کما چیست؟

 

حالت‌های بعد از کما چیا هستن؟

همونطور که گفتم، کما یه حالت موقتیه. وقتی یه نفر از کما بیرون میاد، ممکنه وارد یکی از حالت‌های زیر بشه:

 

 

 

حرف آخر:

کما یه موضوع خیلی پیچیده و در عین حال، خیلی حساسه. اگه خدای نکرده کسی از نزدیکان شما به کما رفته، بدونین که تنها نیستین. از پزشکان و متخصصان کمک بگیرین، اطلاعات کافی جمع‌آوری کنین و مهم‌تر از همه، امیدتون رو از دست ندین. علم پزشکی داره روز به روز پیشرفت می‌کنه و ممکنه یه روزی بتونیم کما رو به طور کامل درک کنیم و درمان‌های موثرتری برای اون پیدا کنیم.

بازگشت به بالا