معرفی انواع ساکشن و تجهیزات مربوط به آن


معرفی انواع ساکشن و تجهیزات مربوط به آن


ساکشن یک کدام از مهم ترین فعالیت هایی میباشد که در نصیب اورژانس درمانگاه اعمال می گردد. دستگاه های ساکشن خون ریزی مریض را در دست گرفتن می نمایند،

 

خلط های تنفسی را بیرون می نمایند، استفراغ یک مریض بیهوش را بیرون می نمایند و ... . ما در‌این نوشته‌ی علمی به گونه های ساکشن اشاره میکنیم و امکانات مرتبط با ساکشن را معرفی میکنیم. در نقطه پايان نیز شایسته ترین دستگاه ساکشن خانگی را معرفی می‌کنیم.

 

 

ساکشن چیست؟

 ساکشن چیست؟

ساکشن فرآیند پاک سازی ترشحات مانده در دستگاه تنفسی بیمارانی میباشد که خودشان نمی توانند آن ترشحات را بیرون نمایند. شاید این بیماران در گیر تراکئوستومی گردیده باشند یا این که به دلایل مختلفی مانند تضارب عصبی یا این که بیهوش بودن نتوانند سرفه نمایند.

 

در صورتیکه یک لوله در دستگاه تنفسی قرار بگیرد، ممکن میباشد ساخت و ساز مخاط ارتقاء پیدا نماید. بدین ترتیب در نصیب نوزادان و خردسال ها ساکشن کردن شایع ترین شیوه میباشد.

 

ساکشن از تکنیکی استعمال می نماید که سبب ساز تحریک سرفه برای حذف خلط مازاد یا این که آسپیراسیون ترشحات از مجاری تنفسی می‌گردد. مجاری تنفسی ممکن میباشد با یک کاتتر در حلق (مکش دهانی) یا این که عبور کاتتر از در میان تار های صوتی و در درون نای برای ساخت و ساز سرفه تحریک خواهد شد.

 

با قرار دادن یک کاتتر ساکشن از روش مجرای بینی و حلق یا این که از روش حفره دهن و حلق، خط مش هوایی نای گشوده میشود. ترشحات با مکش از روش دستگاه ساکشن بیرون میگردند.

 

 

اشکال ساکشن

 انواع ساکشن

ساکشن بینی: ساکشن بینی با عبور دادن کاتتر از رخنه‌ بینی اجرا میشود و مقصود آن بیرون کردن ترشحات از حفره بینی میباشد. این نوع ساکشن سطحی میباشد و برای از فی مابین بردن ترشحاتی که مجرای بینی را مسدود کرده اند استعمال می گردد.


ساکشن دهن

ساکشن دهانی از یانکاور که نوعی کاتتر تشکیل شده از پلاستیک با نوکی خمیده میباشد، به کار گیری می نماید. این نوع ساکشن با قرار دادن یانکاور ترشحات را از حفره دهن بیرون می نماید.


ساکشن حلق

ساکشن حلقی مشمول عبور دادن کاتتر ساکشن از دهن یا این که بینی مریض برای بیرون کردن ترشحات پشت گلو میباشد.


ساکشن عمیق

ساکشن عمیق نوعی ساکشن میباشد که با قرار دادن کاتتر در مجاری هوایی تنفسی جاری ساختن میشود.


ساکشن باطن تراشه

ساکشن درون تراشه برای بیمارانی که لوله تراشه در دستگاه تنفسی خویش دارا‌هستند استعمال می‌شوند. این نوع ساکشن نیازمند به کار گیری از یک کاتتر ساکشن استریل میباشد که از روش لوله باطن تراشه مریض وارد مجاری هوایی تنفسی مریض می‌شود. آنگاه یک کاتتر ساکشن به دستگاه ساکشن پیوند میخورد و ساکشن جاری ساختن می گردد. دستگاه ساکشن، ترشحات و مخاط را از مجاری هوایی تنفسی به درون محیط گردآوری ساکشن می‌کشد.


ساکشن نازوتراشه

در ساکشن نازوتراشه یک کاتتر انعطاف پذیر از روش بینی وارد نای میگردد و ترشحات را بیرون می نماید. این نوع ساکشن برای بیمارانی به کارگیری می‌گردد که نمی توانند به تنهایی ترشحات خویش را بیرون نمایند و نیاز به ساکشن مکرر دارا‌هستند.


ساکشن حبابی

ساکشن حبابی نوعی ساکشن میباشد که از یک حباب مکنده خرد دستی برای بیرون کردن ترشحات مجرای هوایی فوقانی استعمال می نماید. این نوع ساکشن معمولا برای نوزادان یا این که نوزادانی که ترشحات مازاد در دهن یا این که بینی خویش دارا هستند به کار گیری می گردد. به کار گیری از ساکشن حبابی نسبتا معمولی میباشد. آغاز حباب مکنده فشرده می‌شود تا هوای درون حباب خالی خواهد شد. بعد حباب به ترک بینی یا این که دهن مریض وارد می گردد و ترشحات را با مکیدن جذب می نماید.


ساکشن اوروفارنکس

ساکشن اوروفارنکس نوعی ساکشن میباشد که در آن کاتتر به مراد بیرون کردن ترشحات از گلو به دهن و حلق وارد می‌شود. این نوع ساکشن برای از فی مابین بردن ترشحات بیمارانی که نمی توانند سرفه نمایند مطلوب میباشد.


ساکشن نازوفارنکس

ساکشن نازوفارنکس نوعی ساکشن میباشد که با به کارگیری از کاتتر از روش بینی وارد حلق میگردد و ترشحات پشت حلق را بیرون می نماید. ساکشن نازوفارنکس برای بیمارانی که مجاری هوایی تنفسی شان به جهت ناتوانی در سرفه مسدود گردیده است سفارش میشود.


ساکشن تراکئوستومی

ساکشن تراکئوستومی نوعی ساکشن میباشد که برای بیمارانی که لوله تراکئوستومی در دستگاه تنفسی شان قرار داده شد‌ه‌است، به کارگیری می‌شود. تراکئوستومی نوعی طریق جراحی میباشد که در آن یک برش خرد در گردن مریض ساخت و ساز می‌گردد و یک لوله مستقیما در نای مریض قرار می‌گیرد. این نوع ساکشن نیاز به استعمال از یک کاتتر مکش استریل دارااست که از روش لوله تراکئوستومی وارد می‌شود و به حذف ترشحات مجاری هوایی امداد می نماید.

 

 


از چه تجهیزاتی برای ایفا ساکشن استعمال میشود؟

 تجهیزات ساکشن

هم دستگاه های ساکشن خانگی و هم دستگاه های ساکشن بیمارستانی از امکانات مختلفی برای ساکشن به کار گیری می نمایند. هرمورد از این امکانات نقش مهمی در پروسه ساکشن دارا هستند. این امکانات عبارتند از:

 

 


ساکشن رومیزی CA-MI سبک ASPIRET

 ساکشن رومیزی

ساکشن رومیزی CA-MI سبک ASPIRETبسیار معدود صدا، خرد و توانا میباشد و قابلیت و امکان مکش 15 لیتر در دقیقه را دارااست. این ساکشن غیرقابل شارژ میباشد و میتواند به طور مداوم و 24 ساعته پر‌نور بماند. مکش این دستگاه قابل تهیه و تنظیم میباشد و حداکثر توان مکش 563 میلی متر جیوه میباشد. این ساکشن غربال آنتی باکتریال و کانولای یکبار مصرف دارااست و در مصارف خانگی و بیمارستانی به کارگیری میگردد. این مال ایجاد کرد سرزمین ایتالیا میباشد.

 

 

ساکشن رومیزی زنیت مد سبک ZTH-C

 ساکشن رومیزی

ساکشن رومیزی زنیت مد سبک ZTH-C یک مخزن یک لیتری دارااست، بسیار معدود صداست و برای به کار گیری های خانگی و کلینیکال مطلوب میباشد. توان مکش این مال 15 لیتر بر دقیقه میباشد و غیر قابل شارژ میباشد. این ساکشن تشکیل داد مرزو بوم چین میباشد و طراح آن مرزوبوم سوئیس میباشد و یک‌سال گارانتی دارااست.

 

 

نتیجه
ما در‌این نوشته‌علمی توضیح دادیم ساکشن چیست، چه انواعی دارااست و برای اجرا دادن ساکشن به چه تجهیزاتی نیاز میباشد. در نقطه پایان نیز دو دستگاه ساکشن را معرفی کردیم. شما با تقویت ماهیچه ها تنفسی خویش می‌توانید از بروز گونه های خطاها تنفسی دوری نمایید.

 

بازگشت به بالا