عمل لیپوساکشن چیست؟


عمل لیپوساکشن چیست؟

 

وقتی پزشکی از تکنیک های ساکشن برای خارج کردن چربی از ناحیه های خاصی استفاده میکند ، عمل لیپوساکشن گفته میشود.

 

کاربرد عمل لیپوساکشن

پهلو ، باسن ، شکم ، گردن یا بازو اعضایی هستند که چربی های آنها را با عمل لیپوساکشن میتوان تخلیه کرد و با استفاده از این مدل عمل به این ناحیه ها شکل داد.

نام های دیگر عمل لیپوساکشن میتوان به : تراشیدن بدن ، لیپوپلاستی نیز اشاره کرد. یکی از راه حل ها یا روش ها در کم کردن وزن عمل لیپوساکشن نمیباشد و بهتر است برای وزن کم کردن خود با رژیم یا ورزش به نتیجه دلخواه برسید تا با عمل لیپوساکشن.

 

وقتی که وزن شما استاندارد میباشد ولی در ناحیه گردن توده چربی دارید آن وقت به شما پیشنهاد میکنیم که از عمل لیپوساکشن استفاده کنید. پس این مدل عمل فقط برای این موضوع است که برخی از ناحیه های بدن به رژیم پاسخی نداده باشند مانند :

 

 

عمل لیپوساکشن 

 

تاثیر گذاری روی پوست

جالب است بدانید که لیپوساکشن برای کوچک کردن سینه مردان و زنان نیز موثر است. وقتی که شما اضافه وزن پیدا میکنید ، سلول های چربی در سایز و حجم افزایش پیدا میکند.

به نوعی لیپوساکشن سلول های چربی را از نظر تعدادی کاهش میدهد. میزان برداشتی چربی از ناحیه مورد نظر به حجم و شکل چربی بستگی دارد.

پست بدن شکل خود را بعد از عمل لیپوساکشن ، خود را مطابق با حالت جدید بدن تطبیق میدهد. اگر پوست شما با کیفیت باشد و حالت ارتجاعی خوبی داشته باشد بعد از عمل پوست شما صاف به نظر میرسد. ولی اگر برعکس باشد پوست شما شل به چشم می آید.

بی نظمی پوست و کم شدن سلول ، این عمل نقشی در آن ندارد. همینطور هیچ نقشی در روی چروک های پوست ندارد.

اگر قصد عمل لیپوساکشن دارد باید در نظر داشته باشید که از نظر سلامتی باید کامل باشید ، اگر مشکلاتی مانند : قند خون ، جریان خون کم یا سیستم ایمنی ضعیف دارید هیچ وقت این عمل را به شما پیشنهاد نمیکنیم.

 

عمل لیپوساکشن و خطرات آن

عمل لیپوساکشن ها مانند خیلی از جراحی های دیگر خطراتی مانند خونریزی و واکنش به بیهوشی دارد. بزرگترین عوارض این عمل :

بدشکل شدن پوست

این امکان را دارد که پوست شما از برآمدگی و موجدار شدن به نظر برسد. که این دلیل به خاطر کم بودن قابلیت ارتجاعی پوست شما میباشد. ممکن است این نوع تغییرات به صورت دائمی باشد . همینطور ممکن است جای زخم نقطه ای ورود کانولا روی بدن باقی بماند.

جمع شدن مایع

مقداری مایع بعد از عمل در زیر پوست شما جمع میشود که باید با لوله های مخصوص که بعد از عمل کارگذاشته میشود خارج شوند.

بی حس بودن

این امکان را نیز دارد که شما دچار بی حسی در ناحیه عمل به صورت موقت یا دائمی شوید.

عفونت

میدانیم که عفونت پوست خیلی کم ممکن است اتفاق بی افتد ولی باید احتمال آن را در نظر داشته باشیم چون وقتی پوست عفونتی شدید میگیرد میتواند زندگی شما را تهدید کند.

سوراخ شدن ارگان های داخلی

خیلی کم پیش می آید این موضوع ولی در بی دقتی ممکن است کانولا وقتی وارد بدن شود باعث سوراخ شدن ارگان های داخلی شود که در این صورت باید فورا برای آن عضو جراحی دیگر انجام داد. کانولا ابزاری است که به شکل سوراخدار و لوله باریک ، برای ساکشن چربی ها وارد بدن میشوند.

آمبولی چربی

چربی هایی که خورد شده اند ممکن است در میسر شریان خونی قرار بگیرند و در شش شما تجمع کنند یا به سمت مغز بروند.

مشکلات کلیه و قلب

موادی که به داخل بدن تزریق میکنند و سپس دوباره به بیرون ساکشن شوند ، امکان دارد برای شما مشکلات قلب ، ریوی و کلیوی به همراه داشته باشند.

لیدوکایین سمی : لیدوکایین یک ماده ای سمی است که معمولا با مواد لیپوساکشن برای کم کردن درد به بدن تزریق میشوند. هرچند به صورت عادی بی خطر حساب میشود ولی به ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی ای در عصب و قلب شود.

آماده شدن برای عمل لیپوساکشن

حتما قبل از انجام عمل ، خواسته های خود را به جراح خود بگویید . جراح وظیفه دارد که سوابق پزشکی شما را بررسی کند و در مورد شرایط سلامتیتان و داروهایی که در حال مصرف هستید از شما سوال و اطمینان حاصل کند. جراح شما از خوردن هر دارویی برای رقیق کردن خون منع میکند. همینطور مثل هر عملی شما باید یک سری آزمایشات انجام بدهید.

 

قبل از عمل

جراح نشانه هایی ( که معمولا به صورت دایره هستند ) در ناحیه ای که باید چربی تخلیه شود میکشد. عمل لیپوساکشن به تکنیک جراح شما بستگی دارد.

 

انواع روش های جراحی

معمولا جراح که بسیار رایج است محلول استریل را تزریق میکند. محلول آب و نمک در خرد کردن چربی ها کمک میکند و داروی اپینفرین و لیدوکایین برای کم کردن در و انقباض رگ هت کمک میکند تزریق میشود.

پس از آن جراح برش کوچکی ایجاد میکند تا لوله باریکی که کانولا نام دارد وارد زیر پوست کند. کانولا به دستگاه ساکشن یا وکیوم متصل شده و مایعات و چربی های زیر پوست را بیرون میکشد.

روش LAL

در این نوع روش نور شدید لیزر باعث خرد شدن چربی به کار میرود. در انجام این روش جراح شکاف ریزی در پوست ایجاد میکند و بعد از وارد کردن فیبر های لیزر و تخریب چربی ها ،  توسط کانولا چربی ها تخلیه میشوند.

روش PAL

در مواقعی که نیاز باشد چربی ها با توده زیاد تخلیه شود جراح این روش را انتخاب میکند که درد کمتری دارد و با دقت چربی ها تخلیه میشود. در این متد جراح با جلو عقب کردن کانولا چربی را تخلیه میکند.

روش UAL

در این مدل جراحی ، جراح میله ای که امواج اولتراسونیک از خود ساطع میکند را زیر پوست وارد میکند. این مدل نسل جدیدی است که نام VASER گرفته شده و در این مدل دستگاهی برای حفظ کیفیت پوست و کم کردن زخم پوست استفاده میشود.

بعد از انجام عمل

کبودی و درد بعد از عمل خالی از انتظار نیست. دکتر برای درد و عفونت داروی آنتی بیوتیک تجویز میکند. لباس های تنگ و پوشیدن گن لاغری برای جلوگیری از درد بسیار توصیه میشود.به طور معمول بعد از چند روز استراحت شما میتوانید فعالیت های معمولی زندگی خود را ادامه دهید.

 

بازگشت به بالا