جنس ابزار جراحی چیست؟


جنس ابزار جراحی چیست؟

درست است که برخی از ابزار جراحی از آلیاژ های کبالت ، تیتانیوم و یا حتی فلزات دیگر ساخته میشوند ولی بیشتر ابزار جراحی از فولاد ضد زنگ هستند. آلیاژ به کاررفته در تولید وسایل جراحی باید مقاومت لازم را در برابر خون ، محلول های ضد عفونی کننده ، مایعات بدن ، استرلیزاسیون و هوا را داشته باشند و دچار خوردگی نشوند.

 

تولید کنندگان ابزار های جراحی باید برای دوام و راحتی لازم در حین کار ، باید در ساخت ابزار جراحی از آلیاژ های مناسب استفاده کنند.

 

جنس ابزار جراحی

فولاد ضد زنگ

 

فولاد ضد زنگ، آلیاژی از کروم ، کربن و آهن می باشد. همینطور موادی مانند : منگنز ، سیلیکون ، نیکل ، سولفور ، مولبیدونیوم و هناصر دیگر هم از زنگ زدگی جلوگیری میکنند و یا قدرت انعطاف پذیری ابزار جراحی را افزایش میدهند. در پایان کار ساخت گرما بر روی ابزار جراحی ، کیفیت آن را تعیین میکند.

عنصری که باعث میشود تا فولاد در برابر خوردگی مقاومت داشته باشد کروم و بودن کربن هم برای سخت شدن فولاد الزامی است ولی اثرات کروم در مقابل خوردگی را کاهش میدهد. 400 نوع از آلیاژ های آهن بیشترین کاربرد در تولید ابزار جراحی را دارند.

بعد از اینکه وسایل ساخته شد ، آنها را گرما داده و روی آنها روکش میدهند. در مرحله بعد برای تشخیص هر نوع ضایعه و عیب و ایراد با اشعه ایکس و یا فلوئورسکوچی از آنها عکس برداری میکنند.

 

 

تیتانیوم

تیتانیوم در مقایسه با فولاد ضد زنگ، برای ساخت میکروسرجری دارای ویژگی های متالوژیک عالی ای میباشد. جالب است بدانید که تیتانیم در میدان مغناطیسی حرکت نمیکد چون خاصیت آن غیر مغناطیسی است. آلیاژ تیتانیم سبکتر ، محکمتر و در مقابل فولاد ضد زنگ سختر است و در برابر خوردگی مقاومتر میباشد.

 

 

ویتالیوم

یک آلیاژی از کبالت، کرومیوم و مولیبدنیوم ، ویتالیوم می باشد. مقاومت در برابر خوردگی این فلز باعث شده تا از ۀن در تولید وسایل پروتز صورت و چانه ، وسایل ارتوپدی استفاده شود. معمولا از این فلز برای تولید وسایلی استفاده میشود که در بدن کاشته میشوند. فلزات دیگر اگر کنار هم قرار بگیرند دچار خوردگی میشوند ولی این امر برای وتالیوم صدق نمیکند و واکنشی نشان نمیدهد.

 

 

الیاژهای حافظه دار

 

کاربرد آلیاژهای حافظه دار برای یک عملگر با اثر باقیمانده در داخل بدن قابل بررسی میباشد. در بدن افراد برای بهبود رفتار بالینی ، آلیاژی که به کار گرفته میشود نباید هیچ مواد حساسیتی باشد و همینطور آن آلیاژ نباید یه صورت ذرات یون وارد خون شخص بیمار بشود.

 

 

در سال های اخیر در راستای تولید ابزار جراحی ، ابزار های جراحی حفاظ داری تولید شده اند که در بخش زیر برخی از آنها را شرح میدهیم.

برای خارج کردن سنگ های صفراوی و مثانه از سبد حفاظ دار استفاده میشود.

 

ابزار جراحی

در داخل آئورت برای جلوگیری از مسدود شدن رگ خونی از پمپ بالونی استفاده میشود. این وسیله دارای تیوبی با اثر حفاظ دار میباشد ، عملکرد آن با مواد پلی مری که خاصیت ارتجایی دارد قابل قیاس میباشد.

شکل زیر شمال انبرک ها ، انبرک قیچی دار و پتس استفاده شده در لاپاراسکوپی را نشان میدهد. نرمی در حرکت و نرمی از خصوصیات عالی این ابزار میباشد.

 ابزار جراحی

 

فلزات دیگر

هرچند که بیشتر ابزار ها از آلیاژ های فولاد و دیگر فلزات است ولی برخی از ابزار ها از نقره ، آلومینیوم و برنج میباشد.

اگر چه بیشتر وسایل از آلیاژهای فولاد و دیگر فلزاتی که در قبل ذکر شد ساخته می شوند اما تعدادی از وسایل جراحی از برنج، نقره و آلومینیوم ساخته میشوند. یکی از فلز های سخت و استثنایی فلز تنگستن میباشد که به صورت ورقه های نازک برای ساخت تیغ جراحی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

روکش دادن وسایل جراحی

پس از ساخت آلیاژ های آنه را میتوان با یک روکش براق پوشاند. از نیکل ، کروم ، کادمیوم ، مس و نقره میتوان برای ساخت روکش براق برای وسایل استفاده شود. اگر وسایل جراحی بدون روکش باشند در طی زمان رفته رفته دچار زنگ زدگی و پوسته پوسته میشوند. برای جلوگیری از این امر ، وسایل فولادی را روکش میگذارند.

 

دسته بندی ابزار جراحی

 

برش دهنده ها و جدا کننده ها (cutting & dissecting)

 

تیغه ها و دسته های بیستوری

چاقوها

قیچی ها

کورت ها

تیغه های برش استخوان

جدا کننده ها

رانژورها

سوهان ها

 

 

نگهدارنده ها و حمل کننده ها ( Grasping & Holding)

 

پنس های بافت

نگهدارنده های استخوان

دیگر نگهدارنده ها

 

 

مسدود کننده ها و فشار آورنده ها (Clamping & Occluding)

 

هموستات ها

دیگر مسدود کننده ها

 

 

بازکننده ها و کنار زننده ها(Exposing & Retracting)

 

رترکتورهای دستی

رترکتورهای خودکار

هوک ها

اسپکلوم ها

 

 

گشاد کننده ها (Dilators)

 

دیلاتورها

 

 

ابزارهای بخیه (Suture Devices)

 

سوزنگیرها

استاپلرها

 

 

ساکشن (Suction)

 

دستگاه ساکشن

سرساکشن ها

 

 

آندوسکوپ ها (Endoscopes)

 

انواع آندوسکوپ ها

وسایل آندوسکوپی

 

 

سایر وسایل اتاق عمل

 

میکروسکوپ

لیزر

دفیبریلاتور

دستگاه بیهوشی

پالس اکسیمتر

پیس میکر

دیاترمی

کاپنوگرافی

اکوکاردیو گرافی

چراغ سیالیتیک

ونتیلاتور

بازگشت به بالا