آمبوبگ چیست و چگونه کار می کند؟


آمبوبگ چیست و چگونه کار می کند؟

 

آمبوبگ چیست و چه طور عمل می نماید؟

در شرایطی که به تماشای اپ های پزشکی یا این که فیلم هایی که در آن‌ها موقعیت بیماران، از داخل شدن آنان به آمبولانس تا بستری شدنشان در درمانگاه به اکران درآمده میباشد، عشق دارید؛ به احتمال زیاد کیسه های پلاستیکی را چشم اید که در موقعیت اضطراری بر روی دهن آنان قرار میگیرد. ممکن میباشد از خویش پرسیده باشید که آنها چه کیسه هایی می‌باشند، چه طور از آن‌ها به کارگیری می گردد و منفعت شان چیست.

 

اسم آنان آمبوبگ میباشد؛ کیسه ای که درین نوشته ی علمی قصد داریم درباه اش توضیحاتی بدهیم و بگوییم در CPR چه نقشی جاری ساختن می نماید. امید است قرائت این نوشته‌علمی شما‌را در یافتن جواب پرسش هایتان کمک کند.

 

آمبوبگ چیست؟

در‌صورتی‌که بخواهیم خیلی معمولی ذکر کنیم، آمبوبگ یک ابزار پزشکی میباشد که هنگامی که تنفس یک مریض برای لحظاتی متوقف می‌شود یااینکه مریض نمی تواند صحیح نفس بکشد و نیاز به امداد داراست، منجر می گردد هوا وارد ریه مریض خواهد شد و دیگر مشکلی از این جهت نداشته باشد. این ابزار، بخشی غیر وابسته نشدنی و ضروری از باکس امداد های اول به‌حساب می‌آید.

 آمبوبگ چیست

به صورت معمول از آمبوبگ صرفا پزشکان دارای تخصص و فراگیری چشم استعمال می نمایند؛ ولی در شرایطی‌که حالت اضطراری ای پیش آید، اشخاص معمولی ای که در این باره فراگیری هایی چشم اند هم می‌توانند از آن برای نگه داشتن هوا درون ریه های مریض و نجات جان وی سود ببرند.

 

آمبو مخفف چه کلماتی میباشد؟

شاید برایتان جذاب باشد که بدانید آمبو در واقعیت چه کلماتی را مشمول می گردیده و در حال حاضر به‌این شکل درآمده میباشد. آمبو (Ambu) اصولا مخفف کلمه ها Artificial Manual Breathing Unit میباشد؛ به معنای واحد تنفس دستی تصنعی و مصنوعی. به‌این برهان به طور آمبوبگ مصطلح گردیده که کیف مهم آن را شرکتی به اسم Testa Laboratory برای اولیه توشه ساخته و این موسسه، بعدها در ده سال 80 اسم خویش را به آمبو تغییر‌و تحول داده میباشد.

 

به چه شکل می قدرت با آمبوبگ، CPR اعمال اعطا کرد؟

بعداز اینکه با این ابزار پزشکی تا حدودی آشنا شدید، عالی میباشد طرز نجات دادن مریض با آن را نیز بیاموزید.

 

گام نخستین برای اجرا این فعالیت این میباشد که آغاز ملاحظه کنید عمل دیگری نمی اقتدار جاری ساختن اعطا کرد تا مریض بتواند مجددا نفس بکشد. در شرایطی‌که راهی نیافتید از آمبوبگ به کارگیری نمایید.

 

آن‌گاه اعتقادوباور نتیجه ها فرمائید که مخاط یا این که جسمی فرنگی یا این که حتی گویش خویش مریض، مجرای تنفسی اش را مسدود نکرده باشد. در مرحله سپس رمزِ مریض را به عقب خم نمایید تا بینی وی در صدر قرار بگیرد. برای این عمل می‌توانید حوله یا این که بالشتی را در ذیل گردن یا این که کتف های وی بگذارید.

 

مطمئن گردید که آمبوبگ به طور کامل پلمپ گردیده و به صورت صحیح و مطلوب به لوله اکسیژن وصل گردیده باشد. لوله نیز بایستی به رگلاتوری که بر روی مخزن جای‌دارد، متصل خواهد شد. ماسک را بدون نقص روی دهن و بینی مریض بگذارید.

 

در حالتی که این عمل به صحت اجرا نگیرد، هوا از ماسک بیرون می‌گردد، به ریه ها نمی‌رسد و مجموع عمل بیهوده خواهد بود. فعلا میتوانید عمل تهویه را استارت نمایید. آمبوبگ را به میزانی فشار دهید که قفسه سینه مریض مانند مواردی که طبیعتا تنفس می نماید، بالا بیاید. برای خردسالان هر 2 تا 3 ثانیه یک توشه و برای بزرگسالان هر 5 تا 6 ثانیه یک توشه این عمل را جاری ساختن دهید.

 آمبوبگ چیست

طرز سعی آمبوبگ چه گونه میباشد؟

وقتی که یک امدادگر، آمبوبگ را فشار میدهد، گاز از راه و روش یک شیر یک طرفه هدایت می گردد. بعد از آن، ماسک، موجب میشود که گاز به نای، برونش و ریه های مریض منتقل خواهد شد. برای برگرداندن نفس مریض و نجات جان وی بایستی دربین 500 تا 800 میلی لیتر هوا توسط آمبوبگ رسد. در صورتی‌که که لوله ها اکسیژن موردنیاز را به مریض برسانند و قفسه سینه وی با هر توشه تنفس، بالا بیاید؛ معلوم می‌شود که ریه مریض به ترازو مورد نیاز هوا اخذ می نماید. در‌این‌صورت‌، وصال مقدار 400 تا 600 میلی لیتر هوا کافی به لحاظ میرسد.

 

پیش بینی این نکته بسیار دارای اهمیت میباشد؛ چون درصورتی که هوا به مقدار اضافه وارد ریه های مریض گردد، ریه ها باد می نمایند و به آنان فشار میاید. خلال این، ممکن میباشد این هوای اضافه وارد معده مریض گردد و آن را منبسط نماید که به دنبال، استفراغ مریض را در‌پی دارااست. درین بین، مهارت امدادگر برای پیشگیری از اینگونه وقایعی، مداقه متعددی دارااست.

 

معرفی متاع

فعلا به رسیدگی دو آیتم از پر استفاده ترین آمبوبگ هایی که در صنعت پزشکی یافت می‌شود، می‌پردازیم:

 

آمبوبگ سیلیکونی بسمد

قابلیت و امکان اتوکلاوِ آمبوبگ سیلیکونی بسمد تا دمای 121 رتبه سانتی گراد میباشد. یکی مختصات این دستگاه این میباشد که سوپاپ یقین داراست و از این نحوه از داخل شدن هوای بیشتراز حد به ریه مریض خودداری می نماید. سرزمین آفریننده آن تایوان میباشد، تا 1‌سال گارانتی دارااست و در سه سایز نوزاد، اطفال و بزرگسال در دسترس میباشد. برای این آمبوبگ، ظاهری روشن در لحاظ گرفته گردیده تا ایمن خیس باشد و بر روی آن درجاتی درنظرگرفته شده میباشد.

 آمبوبگ چیست

آمبوبگ سیلیکونی نوزاد آمبو

 

یکی مختصات گوناگون آمبوبگ سیلیکونی نوزاد آمبو این میباشد که قابلیت و امکان اتوکلاو و استریل سازی داراست و از مواد سیلیکونی و قابل برگشت ساخته شده میباشد. همگی استاندارد ها در تشکیل داد آن رعایت گردیده‌است و مرغوبیت سیلیکون، از خصوصیت های بارزش به حساب آورده می شود. ایجاد کرد مرزو بوم دانمارک میباشد و توشه ها امکان اتوکلاو داراست.

 

سود گیری

همان گونه که می‌دانید در دانش پزشکی، CPR مقام ویژه ای دارااست. یک کدام از دستگاه هایی که برای نجات بیماران از مرگ درین روند کاربرد فراوان داراست، آمبوبگ میباشد. این وسیله در CPR بیماران نقش لبریز رنگی را بازی می نماید. ما درین نوشته‌ی‌علمی در جايگاه نخستین در ارتباط با این ابزار پزشکی کارآمد توضیحاتی ذکر کردیم؛ آن‌گاه توضیح دادیم که شیوه استعمال از آن به چه شکل میباشد و از چه طریقی موجب می گردد که مریض مجدد بتواند نفس بکشد.

بازگشت به بالا